Россия
In English

Suomen nopein putkimies

Aren putkiasentaja ajaa rallia SM-tasolla

Olen aina tykännyt tehdä juttuja, joissa näkee työn tulokset välittömästi. Rakennuksilla olen ollut apulaisena nuoresta pojasta asti, aina kun piti saada rahaa mopoihin ja bensaan. Kun peruskoulun jälkeen piti miettiä mitä haluaa tehdä isona, niin vaihtoehtoina olivat rakennusmies tai putkimies.

 

Ammattikoulusta oppisopimusopiskelijaksi

Peruskoulun jälkeen tein valinnan ja päätin lähteä opiskelemaan putkiasentajaksi. Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen tuli aika hankkia kesätöitä ja laitoin Arelle hakemuksen. Pääsin pääkaupunkiseudun putkiyksikön ammattilaisten oppiin. Kesätöiden aikana alkoi tuntua siltä, ettei koulunpenkki enää kiinnosta ja tarvitsin rahaa kevytmoottoripyörään. Niin jäinkin Arelle töihin oppisopimuksella ja suoritin koulun siten loppuun.

 

Oppisopimuskoulun edellyttämät näytöt tein Arella työn kautta. Koululla piti toki välillä käydä, mutta käytännön työ antoi enemmän eväitä ammatillisesti kuin koulupäivät. Alkuaikoina kuljin töihin kevytmoottoripyörällä ja töistä kun pääsi, niin ajeltiin ja kikkailtiin kavereiden kanssa pitkin kyliä. Autokortin saatuani aloin kulkemaan töissä autolla ja samoihin aikoihin ryhdyttiin veljeni kanssa rakentamaan ensimmäistä ralliautoani.

 

Auto oli setäni Bmw 325, josta hän aikoi rakentaa ralliauton itselleen. Aika loppui kuitenkin kesken ja setä lupasi auton meille, jos rakennamme sen loppuun. Auto rakennettiin omassa tallissa ja viereisessä racingpajassa. Aluksi ralli oli vain hauskanpitoa ja kiva harrastus. Putkitöitä tehtiin päivät ja rallihommia illat ja viikonloput.

 

Urheilijan arki edellyttää joustoa 

Harrastus muuttui totisemmaksi tekemiseksi vasta 2016, kun aloin ajamaan SM-sarjaa SM2-luokassa Mitsubishi Lancerilla 2016. Harjoitusmäärien ja kisojen lisääntyessä piti työn puolesta saada joustoa.

 

Joustaminen on asia, joka vaatii molemmilta osapuolilta halua taipua ja tulla vastaan. On ollut hienoa huomata, että Arella annetaan mahdollisuus sovittaa työ ja vapaa-aika yhteen. Välillä tehdään pitempää päivää, jotta saadaan työmaat valmiiksi ja vastineeksi tarjotaan mahdollisuus pitää vapaata. Joustava työ motivoi. Töissäkin antaa parhaansa, kun työyhteisö tarjoaa tukensa myös vapaa-ajan tavoitteiden saavuttamiseksi.

 

Tavoitteet korkealla

Tavoitteeni on jonain päivänä ajaa rallia ammatikseni. Tänä vuonna nousimme SM-sarjan pääluokkaan, SM1-luokkaan ja ajamme Toni Gardemeisterin tiimin Skoda Fabia r5 autolla.

 

Kauden ensimmäisestä kilpailusta tuli voitto. Putkityöt jatkuvat normaalisti kuten ennenkin, joten viikot rytmittyvät töitä ja rallia yhdistäen. Fyysinen työ antaa myös hyvän peruskunnon, jota tarvitaan rallissa. Askeleita työpäivän aikana kertyy noin 7000 – 10000 kpl ja työ on muutenkin liikkuvaa. Työn lisäksi tulee liikuttua, kun käydään kartanlukijan ja kavereiden kanssa lenkillä ja pelaamassa sulkapalloa tai squassia.

 

Työn ja urheilun yhdistäminen onnistuu, kun keskittyy täysillä siihen mitä kulloinkin on tekemässä. Silloin syntyy myös tulosta ja asiat pysyvät balanssissa.

Kirjoittaja:
Eerik Pietarinen

Kirjoittaja on Aren putkiasentaja ja Tunturirallin voittaja vuosimallia 2018.

Avainsanat:
kesätyö
oppisopimuskoulutus
työntekijäkokemus
Jaa tämä: