HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 610 000 asiakasomistajataloutta. Are on vastannut HOK-Elannon operoimien kiinteistöjen ylläpito- ja huoltotoiminnasta vuodesta 2014.
Aren ja HOK-Elannon yhteistyö kattaa Prisma-, S-Market- ja Alepa -myymälöiden kiinteistönhoito- ja huoltotoiminnan sekä ylläpitotoiminnan palvelumanageroinnin. Energiatehokas kiinteistöjen ylläpito, kaupankäynnin häiriöttömyys ja viihtyisä ostoskokemus ovat yhteistyön keskeisiä tavoitteita.
Asiakaslähtöistä yhteistyötä
Ylläpitoa ohjataan kalenteroidun vuosisuunnitelman mukaisesti Aren asiakaspäällikön ja tiimin palvelupäälliköiden toimesta. Selkeät mitattavat tavoitteet, säännöllinen kokouskäytäntö sekä systemaattinen raportointi varmistavat läpinäkyvän ja kehittyvän toiminnan.
”Meille on tärkeää, että tiimi, jonka kanssa työskentelemme, on sitoutunut ja kokee olevansa osa organisaatiotamme. Näin pystymme varmistamaan toiminnan laadukkuuden”, toteaa HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen. ”Ylläpidon hallittavuus on ydintekijä, jotta toimintaa voidaan kehittää. Lisäksi säästyy aikaa ja resursseja, kun kokonaisuus on yhden ammattitaitoisen toimijan hoidossa”, hän summaa.
Optimoitu ylläpitotoiminta tuottaa tuloksia
Energiatehokkuus on kaupan keskeisimpiä keinoja torjua ilmastonmuutosta. Ennakoiva huoltotoiminta ja kiinteistön teknisten järjestelmien käyttäminen energiatehokkuutta tukevalla tavalla, ovat säästötavoitteita tukevien laiteinvestointien ohella merkittäviä tekijöitä vihreämpiä kiinteistöjä tavoiteltaessa.
Are tekee tiivistä yhteistyötä HOK-Elannon kanssa energiankäytön tehostamiseksi, optimoimalla kiinteistöjen laitteita ja järjestelmiä sekä vastaamalla huolto- ja ylläpitotoiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toiminnan tehostamiseksi. Järjestelmien häiriötön toiminta ja miellyttävät kaupankäyntiolosuhteet, ovat energiatehokkuuden ohella tärkeimpiä ylläpitoa ohjaavia tekijöitä. Oman haasteensa toiminnalle asettaa kauppojen 24/7 toiminta.
”Ennakoivan kunnossapidon filosofia on onnistuneen ylläpidon taustalla. Kun toimintaa ennakoidaan, pystytään tekniset häiriöt minimoimaan ja hyvät sisäolosuhteet takaamaan niin kaupan henkilöstölle kuin asiakkaille. Are on teknisesti osaava kumppani, joka on vakuuttanut meidät paitsi ammattitaidollaan myös palveluasenteellaan”, summaa Karjalainen.