
Vastuullinen hankintaketju
Hankintaprosessimme varmistavat laadukkaiden ja vastuullisten materiaalien sekä palveluiden hankinnan.
Missiomme ”Kestäviä kiinteistöjä sukupolvelta toiselle” ohjaa kaikkea toimintaamme, myös hankintatoimea. Kestävissä kiinteistöissä materiaalivalinnat ovat ratkaisevassa asemassa, ja hankintaprosessimme varmistavat laadukkaiden ja vastuullisten materiaalien sekä palveluiden hankinnan. Tämä tukee pitkäikäisten ja ympäristöystävällisten kiinteistöjen rakentamista.
Vastuullisuuden periaatteet hankinnoissa
Supplier Code of Conduct (SCoC)
ARE:n toimittajien eettiset toimintaohjeet (Supplier Code of Conduct, SCoC) määrittelevät selkeät vastuullisen yhteistyön periaatteet, joita kaikkien toimittajien ja alihankkijoiden on noudatettava. Ohjeistus kattaa mm. korruption torjunnan, ympäristövastuun, tietosuojan, työntekijöiden oikeudet ja turvalliset työolosuhteet.
Toimittajien on:
- sitouduttava periaatteisiin,
- valvottava niiden toteutumista omassa toimitusketjussaan,
- raportoitava rikkomuksista.
Rikkomukset voivat johtaa sopimuksen purkuun ja vahingonkorvauksiin. Ohjeistus on hyväksyttävä ennen yhteistyön aloitusta, ja ARE seuraa vaatimusten toteutumista arvioinnein ja auditoinnein. Vuonna 2024 eettisiin periaatteisiin sitoutuneiden toimittajien osuus ostovolyymista oli 96,6 %.
Ympäristöystävälliset hankinnat
ARE edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä ja vähentää ympäristövaikutuksia vastuullisilla hankinnoilla ARE käyttää pääosin valittuja puitesopimustoimittajia ja tekee tiivistä yhteistyötä uusien vastuullisten ratkaisujen löytämiseksi. Toimittajia auditoidaan vuosittain, ja ympäristövastuu on keskeinen arviointikriteeri.
Hankinnoissa painotetaan:
- Kestäviä ja huollettavia tuotteita, jotka ovat pitkäikäisiä ja helposti korjattavissa
- Ympäristöystävällisiä materiaaleja, kuten ympäristömerkittyjä tai kierrätettäviä vaihtoehtoja
- Elinkaariajattelua, jossa tarkastellaan järjestelmien energiatehokkuutta ja ympäristökuormaa kokonaisuutena
- Materiaalien kiertoa, esimerkiksi sisäisen Materiaalitorin avulla hyödynnetään ylijäämämateriaaleja
Seuraamme ja kehitämme hankintojemme ilmastovaikutusten laskentaa GHG-protokollan mukaisesti, erityisesti Scope 3 -päästöjen osalta. Laskenta perustuu ostojen euromääriin ja hyödyntää Exiobase 2023 -tietokantaa. Suurin osa päästöistä syntyy fyysisten tuotteiden ja raaka-aineiden valmistuksesta. Lisäksi kartoitamme aktiivisesti toimittajiemme EPD-dokumentaatiovalmiuksia (Environmental Product Declaration), joka tarjoaa vertailukelpoista tietoa tuotteiden ympäristövaikutuksista ja tukee asiakkaidemme vastuullisia valintoja.
Vastuu Group, Luotettava Kumppani 2.0
Edellytämme kaikilta alihankkijoiltamme Luotettava Kumppani 2.0 -palveluun (Vastuu Group). Palvelu parantaa yhteistyön sujuvuutta ja varmistaa, että tilaajavastuutietojen lisäksi myös esimerkiksi pakotetarkistukset ja muut tarvittavat tiedot ovat aina ajan tasalla ja helposti saatavilla. Jäsenyys helpottaa tiedonhallintaa, nopeuttaa sopimus-prosessia ja tukee sujuvaa ja luotettavaa yhteistyötä ARE:n kanssa.
Kategoriatyöskentely
Arvioimme jatkuvasti hankintakategorioittain riskejä ja mahdollisuuksia. Kategoriatyöskentely mahdollistaa syvällisen ymmärryksen markkinoista ja toimittajista. Se auttaa meitä optimoimaan kustannuksia, parantamaan toimitusvarmuutta ja varmistamaan, että käyttämämme materiaalit ja palvelut ovat korkealaatuisia ja vastuullisesti tuotettuja. Kategorioiden jatkuva arviointi ja kehittäminen tukee innovaatioiden hyödyntämistä ja kestävien ratkaisujen löytämistä.
Toimittaja-auditoinnit
Toteutamme säännöllisesti auditointeja sekä materiaalitoimittajille että alihankkijoille varmistaaksemme, että yhteistyökumppanimme täyttävät ARE:n asettamat vaatimukset turvallisuudesta, vastuullisuudesta ja laadusta. Auditoinnit ovat olennainen osa toimitusketjun hallintaa ja ne tukevat jatkuvaa kehittämistä, riskienhallintaa ja luottamukseen perustuvaa yhteistyötä. Auditointitulosten perusteella annamme tilanteen mukaan kehitysehdotuksia tai korjausvaatimuksia ja arvioimme toimenpiteiden toteutumista.
Tutustu ajankohtaisiin uutisiimme

Ota yhteyttä
Asiakaspalvelu
020 530 5700
asiakaspalvelukeskus@are.fi
Arkisin klo 16.00-7.00,
viikonloppuisin ja pyhäpäivinä puhelut ohjautuvat päivystykseen, jossa hoidetaan välitöntä toimintaa edellyttävät vikatilanteet.