Hyppää sisältöön

Uratarinoita ARE:lta: Kiinteistönhoitajan kesätyö johti asiakkuuspäällikön tehtäviin

”Olen ylpeä siitä, mitä olemme tiimini kanssa yhdessä saavuttaneet.”

Niko Visa, asiakkuuspäällikkö, Vantaa

Nikon ura ARE:lla alkoi kesätöissä kiinteistönhoitajana vuonna 1998. Kesätöistä jäi yleisesti hyvä fiilis, myös talotekniikka-alan ja yrityksen puolesta, ja ura ARE:lla sai jatkoa.

Ensikosketus talotekniikka-alaan

”Astuin ensimmäistä kertaa kiinteistönhoitajan saappaisiin päästyäni kesätöihin ARE:lle. Kohteenani oli Nesteen torni Espoon Keilaniemessä, ja tuoreena työntekijänä minut otettiin erittäin hyvin vastaan kohteessa jo olevassa tiimissä. Aiempaa kokemusta talotekniikasta minulla ei ollut, mutta kesätyö antoi minulle positiivisen kokemuksen alasta”, Niko kertoo.

Seuraavina vuosina Niko teki ARE:lla ajoittain kesätöitä ja tuuraajan hommia sekä kiin-teistönhoidon että ilmanvaihtopuolen tehtävissä.

”Nämä monipuoliset kokemukset kasvattivat ymmärrystäni kiinteistöhuollon eri osa-alueista, ja toimivat erinomaisena pohjana tulevalla urallani.”

Opinnot yliopistolla ja työt Stockalla

Vakinaisessa kiinteistönhoitajan roolissa Niko aloitti vuonna 2005. Kohteena oli Helsin-gin Stockmann.

”Työ kiinteistönhoitajana oli paitsi vastuullista, myös opettavaista, ja antoi hyvän mah-dollisuuden syventää osaamistani. Myöhemmin siirryin Stockalla tiiminvetäjän rooliin ja samalla opiskelin myös taloustieteitä Helsingin Yliopiston Valtiotieteellisessä työn ohes-sa.”

12 Stockmannilla vietetyn vuoden jälkeen Niko siirtyi ARE:lla työnjohtotehtäviin.

”Vastuulleni kuuluivat muun muassa OP:n ja Fennian asiakkuudet, jotka antoivat minulle mahdollisuuden laajentaa näkökulmaani kiinteistönhoidon liiketoimintaan. Vuonna 2019 siirryin asiakkuuspäällikön tehtäviin ja tänä päivänä johdan valtakunnallisesti toimivaa tiimiä, joka koostuu sekä työnjohtajista että energiamanagereista.”

”Olen ylpeä siitä, mitä olemme yhdessä tiimini kanssa saavuttaneet. Olen myös löytänyt paikkani tällä alalla, johon olen vuosien varrella päässyt perehtymään ruohonjuuritasolta lähtien, ja jota olen päässyt myös kehittämään monin eri tavoin. Oikea asenne, jousta-vuus ja positiivinen henki ovat alalla työskennellessä erittäin tärkeitä. Ratkaisukeskeisyy-dellä voimme auttaa asiakkaitamme monissa tilanteissa, sekä samalla kasvattamaan hy-vää yhteistyötämme vieläkin paremmaksi.”

Nikolle 3 kysymystä

Stockmannilla vietettyihin 12 vuoteen sisältyi niin paljon tapahtumia ja suuria onnistumisia, että se on jäänyt mieleenpainuvimmaksi kohteeksi.

Esimerkkinä vuosien 2007–2010 aikana tavaratalossa toteutettiin Kaikkien Aikojen Stockmann -projektia, jossa kiinteistö peruskorjattiin ja sen talotekniikka päivitettiin. Toimin tuolloin kohteella kiinteistönhoitajana.

Modernisoinnilla saatiin muun muassa myymälätilaa laajennettua tuhansilla neliöillä, ja koska tavaratalon myyntiä ei haluttu muutostöiden vuoksi keskeyttää, niin töitä tehtiin usein myös öisin. Huolimatta siitä, mitä yllätyksiä vuonna 1930 valmistuneesta rakennuksesta tuli töiden aikana vastaan, tavaratalon ovet aukesivat aina asiakkaille joka aamu luvatun aikataulun mukaisesti.

Työpäivieni vaihtelevuus on suurta, ja päivät saattavat erota usein paljon toisistaan. Työtehtäviin kuuluu niin asiakkuuksien ja päivittäisen tekemisen johtamista kuin tiimin ja toiminnan jatkuvaa kehittämistä.

Asiakkuuksiini kuuluu muun muassa kiinteistösijoittajia, kuten pankkeja, joiden kanssa palaverit järjestetään usein paikan päällä, mutta ajoittain myös Teamsilla. Viikkoni jakautuu aika tasaisesti Kaivokselan pääkonttorimme, Helsingin toimipisteemme sekä asiakkaiden välillä.

Kaikista antoisinta ARE:n asiakkuuspäällikkönä tehtävässäni on mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti asiakkaiden toimintaan. On hienoa johtaa toimivaa ja innostavaa tiimiä, joiden kanssa pääsee yhdessä iloitsemaan onnistumisista.

ARE kuuluu alan suuriin yrityksiin Suomessa, ja me olemme alan kärjessä monessa asiassa. Arelaisina olemme erittäin tärkeässä asemassa ja pääsemme kehittämään alaamme eteenpäin.