Россия
Sverige
In English

Keilaniemen tunneli, Espoo

460
metrinen tunneli
jonka lävitse kulkee noin 35 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Kohde luovutettiin toukokuussa 2019 nollavirheluovutuksena
"Näin suuressa projektissa erityisen tärkeää on aktiivinen aikataulun seuranta sekä muiden tekijöiden ja teknisten rajapintojen huomioiminen."
projektipäällikkö Olli Sihvola, SRV

Are vastasi kesäkuussa 2019 Espoon Keilaniemeen avatun, lähes puolen kilometrin mittaisen liikennetunnelin sähköurakoinnista.

Are huolehti tunnelin sähkötiloista, sähkönjakelusta sekä yleis- ja turvavalaistuksesta. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluvat muun muassa LVI-laitteiden sähköistys sekä kaasusammutus-, äänievakuointi-, paloilmoitin- ja yleiskaapelointijärjestelmät. Hankkeen toteutti Aren toimitilarakentamisen sähköyksikkö Vantaalla.

– Näin suuressa projektissa erityisen tärkeää on aktiivinen aikataulun seuranta sekä muiden tekijöiden ja teknisten rajapintojen huomioiminen. Myös lisä- ja muutosprosessien hallinta niin talouden kuin toteutuksenkin näkökulmasta on ehto projektin onnistumiselle, näkee SRV projektipäällikkö Olli Sihvola. 

 

Kohteesta nollavirheluovutus

Kohteen vaativuutta on lisännyt se, että tunnelin sähköjärjestelmät muistuttavat ominaisuuksiltaan teollisuusympäristöjen järjestelmiä. Are, tilaaja SRV Infra sekä käyttäjän edustajat testasivat niiden toimintaa useita viikkoja kestäneissä järjestelmätodennuksissa sekä yhteiskoekäytöissä, joissa pieninkin laatuvirhe tai toiminnallinen virhe olisi ollut esteenä liikennekäyttöön avaamiselle.

Kohde luovutettiin toukokuussa nollavirheluovutuksena: kaikki valvojien ja viranomaisten kierroksillaan havaitsemat virheet ja puutteet oli korjattu tunnelin luovutukseen mennessä. 

Arella on jatkossakin merkittävä rooli tunnelin toiminnassa, teknisten järjestelmien käytettävyyden ja kunnossapidon osalta. Aiempia vastaavia Aren urakoimia hankkeita ovat muun muassa Tampereen rantatunneli ja Länsimetron ykkösvaihe, ratalinja.

 

Hankkeeseen liittyvät lisätiedot: 
Are, yksikönpäällikkö Ville Vilska
SRV, projektipäällikkö Olli Sihvola

Jaa tämä: